livetsgava

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Tisdag-Onsdag-Torsdag

Av Sandra Nyberg Elmer - 22 mars 2012 09:03

Hejsan..


Det är riktigt svårt att hinna med bloggen när allting annat tar stor plats.

Dem här dagarna har verkligen försvunnit i väg. I efterhand är det svårt att förstå hur mycket man faktiskt hinner med och ta hand om två små flickor samtidigt.


Tisdags ärenden var många. Jag och Lola lämnade av Levicia på dagis och begav oss sedan på shoppingrunda. Barnbidraget kom och flickorna behövde sina saker. Och Levicia fick lite extra utöver. Det var länge sen hon fick något nytt och jag vill så gärna uppmuntra Levicia att lära sig mera och ta vara på dem intressen som hon har. Första stoppet blev på ICA Maxi. Där blev det två nya böcker till Levicia. En dag med Baby Smurf (hon har redan tvätta med Baby Smurf) och andra boken är det bilder på olika saker och hur många saker det är. En elefant, två nyckelpigor och så vidare. Jag handlade dagens lunch där och gott fika. Levicia har längtat efter tårta så jag handlade rulltårta och eftersom det är från deras eget bageri ser det lite lyxigare ut med förpackningen. Hon skrek tårta när hon fick syn på förpackningen. Så sött. Andra stoppet blev på Willys. Blöjor till båda flickorna, tvättlappar, nya flaskor, amningsinlägg. Efter det blev Lola hungrig och behövde en ny blöja så vi åkte till sjukhuset till Barnvårdscentralen. Hon skulle vägas och mätas där. Öppen mottagning mellan klockan 10 och 11. Trots att det var två mammor med barn före oss så tog det hela 45 minuter innan vi kom in till sköterskan. Lola väger nu 3300 gram och är 50 cm lång. Jag skrev fel i smset som jag skickade ut. 50 cm är rätt, inte 57 cm. Sköterskan gjorde även en snabb koll om Lola fixerar blicken och följer saker med blicken. Trots att hon var trött och gnällig så följde hon sakerna med blicken. Vi skyndade oss att hämta Levicia efter det. Lunch och vila. När Levicia vaknade så fortsatte vi våran shoppingrunda. Den hann inte bli klar på förmiddagen. ÖB var kvar på listan. Där storhandlade vi. Dinosaurier, krokodil, klistermärken till både Levicia och Oscar, tvättservetter och mycket annat. Middag, bad och den så kallade tårtan till Bolibompa fick avsluta dagen.


Onsdag var full av aktiviter också. När vi lämnade Levicia på dagis så åkte vi hem för att ta i tu med hemmet. Bäddade rent i sängarna, torkade golv, tvättade, vattna blommorna. Efter den vanliga lunch och vila så bakade jag muffins med Levicia. Strax därefter började jag må dåligt. Riktigt hemskt illamående. Lola sov så jag passade på att lägga mig i sängen och vila. Levicia lade sig bredvid mig och höll om mig. Så sött. Min man gjorde middagen när han kom hem från jobbet. Det hade jag inte klarat av. Men sen piggnade jag till. Levicia fick bada efter middagen och sedan lägga sig då klockan var så mycket. Lola sov mer eller mindre kvällen i genom. Första lugna kvällen på länge. Lola brukar annars börja skrika från klockan 16 och ha svårt att komma till ro. Vill gärna snutta hela tiden. Men inte igår kväll. Lola är sjuk, genomförkyld. Täppt i näsan så hon låter som en gris och hemsk hosta på det.


Idag är det torsdag och idag är egentligen en sådan dag som man kan ta det lugnt. Men eftersom Lola är sjuk blir hon också väldigt gnällig. Näsan rinner till och med och hon hostar oftare. Så synd om lilla fröken. Levicia är på dagis. Vi tar dagen som den kommer.


Jag har satt upp nya teckningar på Levicias dörr och en bild på henne själv. Gjorde i ordning ett bokskåp till henne så hon kan välja böcker själv och jag har satt upp ett papper på toalettdörren där Levicia får sätta klistermärken efter varje gång som hon har varit på pottan. Nästa projekt blir balkongen. Rensa, lägga matta och göra en lekhörna. Funderar även på att odla en grönsak eller två. Levicia tittade på sitt favoritprogram där dem odlade gurka. Hon blev så fascinerad. Det kan vara bra att lära Levicia att sköta en växt. Hon tycker nog det är skoj. Jag har även tänkt införa månadspeng till flickorna. Oscar har vi inte på heltid, inte ens varann vecka så han får alla småpengar som vi har. Men flickorna har inget sparande alls. Det är bra att lära Levicia pengars värde redan nu. Barnbidraget går åt till saker som flickorna behöver men ibland kan det finnas en speciell leksak som man får spara till eller ett nöje man vill göra. Levicia vill lära sig saker och det är viktigt att uppmuntra barnen. Hon är inte så gammal men när hon visar intresset får man ta tillvara på det.


Kram kram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Nyberg Elmer - 7 maj 2012 20:37

Hejsan!   Nu har tiden sprungit i väg igen och jag har haft annat att göra än att sitta vid datorn. Valborg har varit då vi mest bara lekte utomhus och njöt av att få spendera tid med varandra. Oscar var med oss. Levicia har lyckats fått ögoninfl...

Av Sandra Nyberg Elmer - 16 april 2012 09:06

Hejsan!   I lördags åkte vi till mina morföräldrar lite tidigare än tänkt för att kunna hjälpa till med förbereddelserna inför morbror Tonys 40-års firande men min lilla mormor hade redan hunnit med det mesta så vi hade inte mycket att göra. Vi f...

Av Sandra Nyberg Elmer - 13 april 2012 13:50

Hejsan..   Den här veckan har gått i en väldans fart. Levicia var på dagis i tisdags och onsdags. Igår och idag är hon hemma och myser istället. I onsdags var dagen full av aktiviter. Bilen skulle till verkstad i Nyköping, Lola hade läkarbesök oc...

Av Sandra Nyberg Elmer - 10 april 2012 09:13

Hej på er...   Långfredagen: Vi målade ägg på förmiddagen och fina teckningar. Det var tänkt att vi skulle ha lekt ute en stund på eftermiddagen men det snöade hela dagen i princip. Snö till påsk, inte alls kul.Filmer och bus blev det istället. E...

Av Sandra Nyberg Elmer - 5 april 2012 09:23

Glad påsk till er allihopa..!   Idag är det en underbar dag. Levicia är på dagis till klockan elva och efter det är hon långledig till tisdag. Min man har flera jobb idag men beräknas komma hem till klockan 16, 17 (godtagtbart för en jobbdag istä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards